Mainonta, propaganda ja mies joka keksi mainonnan.

Posted: huhtikuu 18, 2011 in Kaikki
Avainsanat:, , , , , ,

Edward Bernays on vain harvoille tuttu nimi, mutta tämä Sigmund Freudin serkku on vaikuttanut ihmisten ajatteluun mahdollisesti vielä kuuluisaa sukulaistaankin enemmän. Hän oli nimittäin historian suurin mainosmies, joka mullisti alan tavalla jota kukaan ei koskaan ole toistaiseksi ylittänyt. Hän aluksi kutsui harjoittamaansa työtä propagandaksi, mutta vaihtoi nimen ”public relationsiksi” natsi-Saksan annettua termille huonon kaiun. Tänä päivänä ”PR” on osa jokaisen vähänkään suuremman yrityksen strategiaa.

Bernays oli juutalainen joka oli nähnyt toisen maailmansodan, ja ehkä siksi katsoi että ihmiset ovat epärationaalisia laumaeläimiä. Asia on siinä mielessä erikoinen, että maailmanhistorian merkittävin markkinoija ei itse uskonut markkinatalouden keskeisimpään oletukseen markkinoilla toimivista rationaalisista yksilöistä. Tämänkaltaisen ihmiskäsityksen kautta voimme ymmärtää millä tavoin Bernays tarkalleen ottaen muutti markkinointia: hän siirsi omien sanojensa mukaan painopistettä järkeen vetoavasta tietopainotteisesta mainonnasta tunteisiin vetoavaan mielikuvamainontaan. Mainonnan taloustieteellinen tehtävä ja moraalinen oikeutus on, että sen avulla välitetään tietoa kuluttajalla, joka voi sen perusteella vertailla tuotteita paremmin. Bernaysin myötä kuluttaja alkoi vertailemaan tuotteita yhä enemmän kuvitteellisten mielikuvien, ei puolueettomasti vertailtavissa olevien tosiasioiden perusteella, ja hänen käsityksensä tuotteista olivat alitajuisia, eivät tietoisen käsittelyn tulosta. Voidaan spekuloida, että tämänkaltainen mainonta on kuluttajalle vähemmän hyödyllistä. Voidaan myös sanoa, että tämänkaltainen mainonta on kuluttajalle haitallista, jos hän valitsee tuotteen A kuvitteelisten, alitajuisten mielikuviensa perusteella, mutta olisi valinnut tuotteen B tietoisen vertailun tuloksena. On tutkimuksia jotka tukevat tämänkaltaista näkökulmaa: esimerkiksi kun Pepsin ja Coca-Colasta tehdään makuvertailuja, ihmiset suosivat Coca-Colaa jos tietävät kumpi on kumpaa ja Pepsiä jos kyseessä on sokkotesti.

Mainonta on valtava teollisuudenala ja uusien ja vanhojen medioiden keskeisin tulonlähde. Keskimääräinen Yhdysvaltalainen altistuu päivässä 3 000 mainokselle ja viettää 73 elinvuodestaan vuoden katsoen mainostaukoja. Tämä tarkoittaa hieman yli 2% koko hereillä olo ajasta ja 180 mainosta jokaista valvottua tuntia kohti. On osoitettu että runsaampi altistuminen mainonnalle lisää lapsen väkivaltaisuutta ja heikentää hänen keskittymiskykyään. Perustellusti voidaan sanoa, että nämä ovat helposti mitattavia ääri-ilmiöitä, vain jäävuoren huippu sillä vaikutusta esimerkiksi sukupuolikäsityksiin tai itsetuntoon ei voida mitata yhtä helposti.

kommenttia
  1. […] Tässä artikkelissa käsittelin, kuinka mainonta on propagandaa, ja kuinka jälkimmäinen tarkoitti molempia ennen mainos ja PR termien keksimistä. […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s