Mainostaulujen demokratisointi

Posted: huhtikuu 18, 2011 in Kaikki

Osa mainostauluista, kuten vaikkapa kaikki bussipysäkit ja juna asemien mainostaulut tulisi altistaa suoralle demokratialle. Mainoskuvat pitäisi korvata kuvilla jotka valikoitaisiin  verkkopankin tai/ja rekisteröidyn puhelinnumeroiden avulla tapahtuvilla nettiäänestyksillä, jotka olisivat maksuttomia. Kaupungilla olisi sivusto jossa se ilmoittaisi vapaista paikoista, kuten bussipysäkkien mainostauluista ja kuka tahansa saisi lähettää minkä tahansa kuvan johon hänellä on tekijänoikeudet esille ja yhtälailla kuka tahansa saisi äänestää haluamaansa teosta. Ihmiset saisivat yhden äänen per mainospaikka. Kuvia voitaisiin sensuroida yhtä suuressa määrin kuin mainoksia.

Kyseessä olisi monien eri taidemuotojen vapaaottelu: sarjakuvataiteilijat, meemientekijät, valokuvaajat, taidemaalarit, aforismien ja vitsien keksijät kaikki kilpailisivat kansansuosiosta ja julkisesta tilasta. Myös mainostajat voisivat lähettää mainoksia, mutta suurempi rahoitus ei takaisi suurempaa näyttävyyttä, mikäli yksittäiset kansalaiset eivät vapaaehtoiset äänestäisi mainosta.

Kuvan tekijä ei saisi tästä palkkiota, mutta katusoittajien tavoin taideteokselle voisi lahjoittaa, ja teoksiin olisi liitetty tekstiviestinumero, johon lähetetty viesti vastaisi vaikkapa 50 snt:n lahjoituksta tekijälle. Kuvia voisi myös esimerkiksi äänestää uudestaan tietyn monta kertaa maksullisella tekstiviestillä tai tilisiirrolla. Maksullisen lisä äänestyksen lisäksi kulttuuria voisi tämän kautta tukea tekemällä tälläisinä lahjoituksina saatujen tulojen verotuksesta kevyempää tai poistamalla se kokonaan.

Tätä tulisi aluksi kokeilla tapana tehdä vaalimainonta demokraattisemmaksi. Äänestäjällä olisi yksi ääni, jonka antaa yhdelle vaalimainokselle joko koko vaaleissa tai yhtä mainospaikkaa kohti. Vaalimainospaikkoja, kuten julkisen liikenteen mainostauluja, tulisi jakaa ehdokkaille kansalaisten vapaaehtoisesti antamien äänien mukaan sen sijaan että niitä ostettaisiin. Kansan mielestä erityisen osuvat vaalimainokset leviäisivät entistä paremmin ja ehdokkailla olisi mahdollisuus saada valtavan määrän näkyvyyttä täysin ilmaiseksi. Näkyvyys vaaleissa pitäisi ansaita kansalaisilta, ei ostaa medialta.

Aihetta sivuavia:
Suomalainen mainonnan vastainen mainoskampanja: Haluan nähdä muutakin.
Thomas Wallgren, SDPn kunnanvaltuutettu ja filosofi, artikkeli: Mainnon rajoittaminen on yhteinen asia.
Artikkelini Mainonta, propaganda ja mies joka keksi mainonnan.

kommenttia
  1. […] esitellyt erään tälläisen hankkeen artikkelissa Taide mainonnan vastavoimana. Yksinkertaisuudessa ajatus olisi, että bussipysäkkien mainostaulut korvattaisiin taiteella. Se, […]

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s