ZERA YACOB, AFRIKKALAISEN FILOSOFIAN KIRKKAIN HELMI

I. YACOBIN MAAILMA JA AIKA

Zera Yacob eli ja syntyi Aksumissa, nykyisen Etiopian alueella vuosina 1599 – 1692. Hän sai viimeisteltyä pääteoksensa 68 vuotiaana ja eli vielä 93 vuotiaaksi, mikä oli etenkin tuona aikakautena hyvin vanha ikä. Hänen teoksensa oli samalla kokonaisvaltaisen filosofisen järjestelmän teoria ja elämänkerta, samaan tapaan kuin Augustinuksella, toisella afrikkalaisella filosofilla ja merkittävimmällä kristityllä filosofilla. Hän syntyi köyhään perheeeseen, mutta pääsi useiden arvostettujen opettajien oppilaaksi lahjakkuutensa vuoksi. Huolimatta arvostuksesta jota häntä kohtaan osoitettiin hän eli vaatimattomasti, viettäen monesti pitkiä ajanjaksoja askeettisesti luolassa mietiskellen.
Roomalaiset mainitsivat Aksumin yhdeksi maailman neljästä suurvallasta, ja myöhemmin Muhammadin tytär ja joukko muita varhaisimpia muslimeja pakeni suvaitsevaan ja rauhalliseen maahan etsimään suojaa. Tuolloin sen valtakunta kattoi käytännössä nykyisen Etiopian, Eritrean, Somalian, ja Djiboutiin ja Jemenin alueet.
Yacobin elinaikana Aksumien imperiumi oli kuitenkin hajonnut, ja vaikka kaupunki säilyttikin asemansa sivistyksen ja kulttuurin suurkaupunkina, vallan keskipiste Etiopiassa olikin siirtynyt etelämmäs. Silti vielä Haile Selassie II, joka hallitsi Etiopiaa aina vuoteen 1975, näki itsensä Aksumiitti kuningashuoneen perillisenä.
Etiopia on maailman toisiksi vanhin kristitty valtakunta, mutta se oli jäänyt jossain määrin eristyksiin muusta kristillisestä maailmasta islamin levitessä sen naapurimaihin. 1500 luvulla ulkomaailma työntyi maahan agressiivisesti kahdesta suunnasta: toisaalta islamilaisen maailman ja toisaalta roomalais-katolilaisen maailman käännytyspyrkimyksinä. Zera Yacob kuitenkin pyrki vastaamaan näiden kahden suuntauksen haasteisiin omaa ja perinteistä Etiopialaista viisautta yhdistäen.
Ohessa kuva Etiopialaisesta koptikristitystä Papista Yacobin kotikaupungissa.

II. JÄRKI ON JUMALAN ÄÄNI IHMISESSÄ

Yacobin filosofiasa keskiössä on käsite hasata, joka myös käännetään hatata. Se merkitsee jotakuinkin tutkimusta, selvittämistä tai kriittistä analyysia. Hän uskoi että järki oli Jumalan ääni ihmisessä, sillä se ei muutu ajassa ja on sama kaikilla kaikkialla. Koska järki on ikuista, se on myös ainoa tapa saavuttaa iänkaikkinen.

” Vaikka ihminen on väliaikainen, viisaus on ikuista ja yhdistää hänet ikuisuuteen”

Tämän takia hänen mielestään olikin absurdi ajatus, että usko perustuisi muuhun kuin järkeen. Hän ei uskonut että uskonto voi perustua yksiselitteisiin käskyihin, eikä hänen mielestään esimerkiksi syömisen tai juomisen rajoittamisella ei ollut mitään tekemistä uskon kanssa. Oikeastaan Yacob käänsi tämänkaltaisen logiikan päälaelleen: sen sijaan että uskoon on turvauduttava, vaikka se olisi ristiriidassa järjen kanssa, hän uskoi että usko syntyy ja vahvistuu vain jos sitä koetellaan järjellä. Järjenkäyttö on Jumalan tapa vastata pyyntöihin ja tapa ylistää Jumalaa:

” Järki on tapa jolla meditaation omaisesti ylistämme ja palvomme Jumalaa ja rukoilemme häneltä kehomme ja sielumme puutteisiin täydennystä.”
” Vaikka ihminen on väliaikainen, viisaus on ikuista ja yhdistää hänet ikuisuuteen”

Hänen mukaansa usko syntyy vain itsenäisten yksilöiden pään sisällä ja vapaaehtoisesti, vaikka totuus viekin vääjämättömästi yhteen ja samaa suuntaan. Vaikka järki onkin kaikilla sama, jokainen on yksilö ja siksi mitä enemmän ja yksiselitteisempiä sääntöjä uskonto määrää, sitä vähemmän se huomioi luonnollisia eroavaisuuksia ihmisissä. Uskonnollinen elämä tuleekin elää neljän kontemplatiivisen opin kautta:

”Ottamalla vastaan neuvoja, puhdistamalla sielua, hankkimalla tietoa ja koettelemalla uskoa.”

Zera Yacob uskoi yksilöön, siihen että ihmisen itse on seurattava omaa järkeään, sillä yksilö itse on ainoa joka voi tietää todeta totuuden vilpittömyyden.

” Totuus paljastetaan kaikille jotka sitä vilpittömästi etsivät.”
” Totuus on ikuinen, kaikille ja kaikkialla sama, siksi sen pyhyyttä ei käy kieltäminen.”

Hänen individualisminsa kuitenkin, vastakkaisena nykyiselle individualismille, korosti ja perustui ihmisen tasa-arvoon. Ihmisten välinen perimmäinen tasa-arvo on todettavissa kahdella väitteellä: ensinäänkin, kaikilla on järki, joka on kaikkialla ja aina sama, ja toiseksi, kaikki kuolevat. Hän uskoi myös että nainen ja mies ovat avioliitossa täysin tasa-arvoisia, ja että kuka tahansa voi itsenäisesti saavuttaa korkeimmat uskonnolliset tavoitteet. Vaikka onkin niin, että toiset seuraavat järkeänsä enemmän kuin toiset, ei kenäkään ole toisesta niin suurta tuntemusta, että hän voisi moralisoida. Tämä ei tarkoita etteikö muita saisi neuvoa, mutta vain jos tavoitteena on vilpitön auttaminen ja keinona ”pehmeä kielenkäyttö.” Syy, miksi kaikki eivät käytä järkeään on se, että he eivät kykene hallitsemaan ruuminsa haluja, jotka johtavat välttämättä perikatoon, sillä

”Liha ei ymmärrä kohtuutta”

Juuri yksilöllisen, itsenäisen ja vapaan yksilön rajoittamaton järjenkäyttö on ollut pohjana kaikelle moraaliselle, taiteelliselle ja tieteelliselle edistykselle. Totuus on Jumalan laki, ja milloin ikinä ihmisen laki asettuu sen tielle, tulee Jumalan järkeä seuraavan asettua kyseistä ihmisen lakia vastaan. Koska järki vahvistaa kiistattomasti lain, että muita on kohdeltava, kuten haluaisit itseäsi kohdeltavan, käy tämä periaatteeksi, jolla yksilö voi punnita kaikki moraaliset ongelmasa luottamatta muuhun kuin itsenäiseen järjenkäyttöönsä. Tämä tuo mieleeni Gandhin, joka sanoi ”Jumala on totuus ja totuus on Jumala.”
Alla vielä muutama sitaatti Yacobilta.

”Mieli on vahvempi kuin minkään Kuninkaan valta.”
”Kultainen sääntö tekee rakkaudesta järjen jumalallisuuden huipentuman ja vihasta sen vastakohdan.
”Viisas mies tuntee ajan: hän tietää milloin puhua ja milloin olla hiljaa ja milloin kysyä. Kohtalomme on olla olemassa kielen kautta: sen takia meidän on puhuttava säästeliäästi ja harkiten. Sanat voivat tuoda inhimillisyyttä jos niitä käytetään harkiten: mutta me voimme myös olla niiden uhri jos suhtaudumme niihin väljästi.”

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s